ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

آماده‌باش ۳۰۰۰ نیروی خدماتی در برف اخیر مشهد | ۳۲ درخت در پی بارش برف شکست

  • کد خبر: ۲۰۹۹۶۱
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
آماده‌باش ۳۰۰۰ نیروی خدماتی در برف اخیر مشهد | ۳۲ درخت در پی بارش برف شکست
با وجود بارش سنگین برف، خدمات‌رسانی ۲۴ ساعته شهرداری مانع از بروز مشکلات برای شهروندان شد.

به گزارش شهرآرانیوز بعد از گذشت یک‌ماه‌و‌اندی از زمستان، مشهد بالاخره رنگ بارش برف را دید و از حوالی ظهر جمعه تا بامداد شنبه، آسمان برای این شهر بارید تا پانزده میلی‌متر بارش و هفده سانتی‌متر برف ثبت شود. باوجود این بارش نسبتا سنگین، شهرداری مشهد غافل‌گیر نشد و از همان لحظات اولیه آغاز بارش، ۶ هزار پاکبان و نیروی کارگری شهرداری و بیش از دویست دستگاه ماشین‌آلات، در عملیاتی همه‌جانبه که هنوز هم ادامه دارد، اجازه ندادند که تردد و رفت‌و‌آمد در شهر قفل و بارش رحمت الهی برای شهر به بحران تبدیل شود.

پیش‌بینی‌ها و اطلاعیه‌هایی که اداره کل هواشناسی خراسان رضوی پنجشنبه منتشر کرد، نشان می‌داد که یک جمعه برفی در انتظار برف مشهد است و قرار است تا از حدود ساعت ۱۳ بارش در مشهد شروع شود و تا بامداد روز شنبه ادامه داشته باشد؛ پیش‌بینی که باعث شد همه نیرو‌های صف و ستاد معاونت خدمات شهری، از کارشناسان گرفته تا نیرو‌های کارگری و پاکبانان در روز جمعه به حالت آماده‌باش دربیایند.

آماده‌باش تمام‌عیار

در‌همین‌زمینه معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به آماده‌باش بیش از ۳‌هزار نیروی کارگری و کارشناسان حوزه خدمات شهری در مناطق سیزده‌گانه مشهد گفت: درپی اعلام هشدار هواشناسی استان مبنی‌بر بارش برف، همه نیرو‌های خدمات شهری در ستاد و مناطق به حالت آماده‌باش درآمدند و علاوه بر آماده‌باش ۳‌هزار نفر نیروی خدمات شهری، ۱۷۷‌دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری شامل گریدر، لودر، مینی‌لودر (توماس)، خاور، نمک‌پاش، تانکر لجن‌کش، بیل برف‌روب، محلول‌پاش و ماشین پشتیبانی در شهر مستقر شدند.

مهدی یعقوبی ادامه داد: این آماده‌باش به ادارات فضای سبز مناطق اعلام شد و هشتصد نفر نیروی کارگری، هشتاد دستگاه نیسان و خاور، هشتاد دستگاه اره‌موتوری و اکیپ‌های سه‌نفره برای جمع‌آوری و قطع درختان سقوط‌کرده و پنج بالابر سازمان مدیریت پسماند به مردم خدمت‌رسانی کردند.

بازگشایی یک‌ساعته معابر اصلی

هم‌زمان با شدت‌گرفتن بارش برف در شهر و درحالی‌که خیلی‌ها تصور می‌کردند مشهد هم به سرنوشت تبریز دچار و شهر قفل خواهد شد، اما نه‌تن‌ها هیچ محور اصلی در مشهد مسدود نشد، بلکه در حدود یک ساعت بعد از شروع بارش‌ها همه معابر بزرگراهی مشهد باز و آماده تردد شد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه تا‌زمانی‌که وضعیت شهر به حالت عادی برگردد، خدمت‌رسانی نیرو‌های خدمات شهری ادامه دارد، تصریح کرد: با توجه به ادامه بارش‌ها و ایجاد یخ‌بندان، نیرو‌های خدمات شهری تا صبح شنبه به فعالیت خود ادامه دادند تا مشکلی برای تردد شهروندان در شهر ایجاد نشود، ضمن اینکه همه ماشین‌آلات خدمات‌شهری به‌همراه ۴هزار‌و۸۰۰ کیسه شن و نمک در سطح شهر استقرار دارند.

احسان نجاری‌مقدم از دو‌برابر‌شدن تعداد نیرو‌های کارگری با شدت‌گرفتن بارش برف خبر داد و تصریح کرد: هم‌زمان با برودت هوا، خودرو‌های محلول‌پاش و نمک‌پاش وارد عملیات و عوامل کارگری نیز دو‌برابر شدند و خوشبختانه نه‌تن‌ها مشکل انسداد در معابر اصلی را نداشتیم، بلکه با همت همکاران در مناطق، بعد از یک ساعت معابر اصلی و بزرگراهی باز و تردد برقرار شد.

وی ادامه داد: در فاز عملیات زمستانه روز جمعه، ابتدا ۳ هزار پاکبان و ۱۸۷ ماشین شامل لودر، خاور، نمک‌پاش، بالابر و‌... وارد عملیات شدند و در فاز بعدی ۷۷ خودرو و ۳ هزار نیروی انسانی دیگر به این تعداد افزوده شد تا فرایند برف‌روبی و آماده‌سازی معابر برای تردد مردم تسریع شود.

ماشین‌آلاتی که پشتیبان عملیات زمستانه شدند.

اما بخش زیادی از پشتیبانی عملیات برف‌روبی جمعه و روز‌های دیگر بر‌عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری بود و مسعود رضوی، مدیرعامل این سازمان، از فعالیت شبانه‌روزی بیش از هفتاد دستگاه ماشین‌آلات برای تسهیل تردد و برف‌روبی خبر داد و گفت: هم‌زمان با بارش برف سنگین و سفیدپوش‌شدن شهر، ۷۴ دستگاه از ماشین‌آلات این سازمان فعالیت خود را با شروع بارش برف آغاز کردند و این فعالیت به‌صورت شبانه‌روزی ادامه خواهد داشت. همچنین ۴ هزار بسته نمک در دو ایستگاه سازمان مپ و ایستگاه جامع خدمات شهری در غرب مشهد و ۲۰۰‌هزار لیتر محلول آب‌و‌نمک برای مناطق آماده و ارسال شد.

سازمان عمران در کنار خدمات شهری

در کنار ماشین‌آلات معاونت خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند، سازمان عمران شهرداری هم وارد عملیات برف‌روبی و یخ‌زدایی از معابر مشهد شد و آن‌طور که احسان شریعتی، مدیرعامل سازمان عمران، اعلام کرد، هجده دستگاه ماشین‌آلات برف‌روب، سه دستگاه گریدر و ۱۰ کامیون حمل شن و نمک و چندین دستگاه لودر در ارائه خدمت، با معاونت خدمات شهری شهرداری همراهی کردند.

از برف‌روبی تا برف‌تکانی درختان

آمار‌هایی که هواشناسی منتشر کرد، نشان می‌داد که چیزی نزدیک به هفده سانتی‌متر برف در مشهد بارید و همین موضوع باعث شده تا پس از برف‌روبی اولیه خیابان‌ها و یخ‌زدایی و بازگشایی معابر، برف‌تکانی از درختان برای جلوگیری از شکسته‌شدن شاخه درختان به مهم‌ترین کار شهرداری در روز تمام‌برفی مشهد تبدیل شود؛ اقدامی که با کمک مردم و به‌کارگیری بیش از هشتصد باغبان شهرداری انجام شد و محمدرضا قلندر‌شریف، شهردار مشهد، نیز در‌این باره گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های اداره‌کل هواشناسی، تمامی نیرو‌های خدمات شهری در حالت آماده‌باش بودند و به محض شروع برف، همکاران مشغول فعالیت شدند و هشتصد نفر از نیرو‌های فضای سبز نیز مشغول تکاندن فنی درختان و برف‌روبی معابر پارک‌ها شدند تا پارک‌ها برای تفریح در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد هم با اشاره به آماده‌باش تمام‌و‌کمال ادارات فضای سبز مناطق شهرداری پس از اعلام هشدار بارش برف در مشهد توضیح داد: با توجه به حجم زیاد برف روی درختان و احتمال شکستن و سقوط شاخه‌های آن‌ها، پانصد نفر از باغبانان مشهدی در سطح شهر، درختان را برف‌تکانی کردند و هم‌زمان سیصد نفر از نیرو‌های کارگری فضای سبز نیز معابر و مسیر‌های دسترسی به بوستان‌های بزرگ شهر را برف‌روبی کردند.

حامد فیض‌الهی ادامه داد: این برف‌تکانی گسترده از درختان باعث شد تا تنها شاهد سقوط ۳۲ مورد درخت و سرشاخه بر اثر این بارش سنگین باشیم که خوشبختانه خسارتی هم درپی نداشت. با اقداماتی که انجام شد، خوشبختانه نسبت به سالیان گذشته، درختان کمتری را در اثر بارش‌ها و طوفان، از دست دادیم. با‌این‌همه، اما از شهروندان درخواست داریم در صورت تکرار بارش‌ها، به کمک شهرداری بیایند و با برف‌تکانی صحیح و اصولی درختان معابر فرعی مقابل منازلشان، در کاهش شکستگی شاخه‌ها و سقوط درختان ضعیف سهیم باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->